Ako si nájsť svoju cieľovú skupinu

Keď sa nachádzaš v začiatkoch svojho podnikania, tak je celkom bežné brať všetkých klientov, ktorí prejavia záujem o tvoje služby. Keď som pred pár rokmi začínala, mala som to nastavené rovnako. Nemala som ešte vybudovanú žiadnu stálu klientelu, nikto o mne ešte poriadne nevedel a tým pádom som ani nemala referencie, ktoré by dokazovali, že robím kvalitnú prácu.

   Takže ak sa niekto ozval, že má záujem o moje lekcie, brala som ho všetkými desiatimi, úplne bez rozmýšľania. Nezáležalo mi na tom, kde býva a koľko mi zaberie času cestovanie za ním (v časoch keď som učila iba osobne), neriešila som či ma tento či tamten klient vyčerpáva, jednoducho som sa snažila neriešiť vonkajšie okolnosti, iba to, aby som svojmu študentovi dala čo najviac.

   Po dlhšej dobe takého fungovania som sa cítili absolútne vyčerpaná a bez energie pokračovať. Vedela som, že na určité lekcie sa vôbec neteším a skôr myslím na to, nech už to je rýchlo za mnou.

   Ako čas plynul, tak sa mi väčšinou na základe referencií začal plniť kalendár, až som nemala už žiadne voľné miesto. Vtedy nastal čas, keď som sa nad svojou prácou začala zamýšľať viac do hĺbky- prečo to robím, aký je môj cieľ a aký typ klienta je ten, s ktorým hodiny ma napĺňajú a nie vyčerpávajú a na ktoré sa najviac teším. Rozoberaním to zo všetkých strán som prišla na svojho ideálneho klienta.

   Odkedy som si dala hranice, koho začnem učiť a do akej spolupráce určite nepôjdem, prístup k mojej práci sa radikálne zmenil a rozhodne som chytila druhý dych.

Prečo je dôležité mať nastavenú cieľovú skupinu?

   Identifikácia cieľovej skupiny umožňuje lektorom prispôsobiť svoj spôsob výučby a materiály podľa potrieb, záujmov a úrovne svojich študentov. Každá skupina môže mať rôzne jazykové ciele, špecifické záujmy a učebné štýly, ktoré je potrebné zohľadňovať.

   Keď sa lektor sústredí na konkrétny typ klientov, môže zefektívniť svoje zdroje a čas. Komunikácia so študentami je jednoduchšia a budujú sa tým lepšie vzťahy.

Okrem toho mať jasne danú cieľovú skupinu môže tiež lektorom pomôcť budovať si meno a špecializovať sa na konkrétne oblasti a typy výučby. Na základe toho vieme efektívnejšie osloviť klientov prostredníctvom cielenej reklamy, propagácie a marketingových kampaní. To môže zvýšiť záujem o služby a prilákať študentov.

Ako si nájsť svoju cieľovú skupinu?

1. Identifikuj svoje silné stránky a špecializáciu

   Porozmýšľaj nad tým v čom si naozaj dobrý/á a aké máš znalosti a skúsenosti v danej oblasti. Napríklad, ak máš veľa skúseností s výučbou obchodnej angličtiny (prípadne iného jazyka), môžeš sa zamerať na podnikateľov alebo ľudí, ktorí potrebujú zlepšiť svoje komunikačné schopnosti v pracovnom prostredí.

2. Aké sú tvoje záľuby a čo je tvojou vášňou?

   Zamysli sa nad tým, kto sú tí klienti, s ktorými by bola radosť spolupracovať. Možno rád/rada vzdelávaš deti hravou formou, ale mladých ľudí, ktorí už majú nejaké základy. Ak ťa zaujíma cestovanie, môžeš ponúkať kurzy angličtiny pre cestovateľov alebo prípadne ťa bavia hodiny iba s klientami, ktorí majú už dobrú znalosť daného jazyka, tak by si chcel/a poskytovať iba konverzácie. Možností je naozaj veľmi veľa, ale v prvom rade musíš ty vedieť, kam sa prikláňaš, čo ti energiu dáva a čo ti naopak berie.

3. Vytvor si personu svojho ideálneho študenta

   Napíš si profil študenta, ktorý by mal byť tvojou cieľovou skupinou. Zváž si vek, úroveň jazyka, záujmy a profesiu. To ti pomôže pochopiť ich potreby a prispôsobiť svoj prístup výučby.

   Keď som si ja vytvorila svojho ideálneho študenta, rozhodne sa tam nenachádzali malé deti pod 10 rokov. Vyčerpáva ma učiť maličké deti, ktoré ešte nevedia poriadne čítať a písať, nevedia sa dlhodobo sústrediť a vyžadujú hravú formu výučby. Takisto neučím obchodnú angličtinu, pretože v tom nemám skúsenosti a terminológia v tejto oblasti mi príde nudná na výučbu. 

   Ja mám dva typy ideálneho klienta:

– do prvej skupiny patria žiaci a študenti, ktorých sa dá pekne namotivovať a formovať. Študenti sú zvyknutí sa učiť a ja ich prirovnávam k „špongiám“, pretože sú schopní vstrebať a zapamätať si neskutočné množstvo nových informácií.

– druhá skupina sa skladá z dospelých ľudí. Kľudne to môžu byť úplní začiatočníci, mierne pokročilí aj pokročilí klienti. S tými mierne pokročilými už môžeme viesť konverzácie a s pokročilými sa naozaj porozprávam na akúkoľvek tému, ktorá ich zaujíma a už si len budujeme slovnú zásobu, plynulosť v jazyku a sebaistotu. Dôležitý základ pre mňa je, že títo klienti vedia presne čo chcú. Majú reálne ciele a dokážu mi povedať, prečo sa daný jazyk chcú naučiť, kam to chcú dotiahnuť a sú ochotní sa jazyku venovať nie len na našich hodinách, ale aj v rámci ich voľného času, mimo lekcií.  

Toto sú typy klientov, s ktorými ja spolupracujem dlhodobo. Na naše lekcie sa vždy teším, pretože vidím obrovské pokroky a dodáva mi to neskutočný príliv energie.

4. Zameraj sa na marketing a propagáciu

   Keď si identifikuješ ako by mala tvoja cieľová skupina vyzerať je dôležité nájsť spôsob ako ich osloviť. To môže zahŕňať vytvorenie si vlastnej webovej stránky, profilu na rôznych sociálnych sieťach. V tejto dobe, keď žijeme v online svete je to jednoduchšie aj zložitejšie zároveň. Na jednej strane sa vieme jednoduchšie ukázať svetu, na druhej strane je aj oveľa vyššia konkurencia. Ale to ťa nemusí odradiť. Každý sme nejakým spôsobom jedinečný a pre každého je tu miesto. Nekopíruj prácu ostatných lektorov, inšpiruj sa, buď kreatívny a hlavne sám sebou. Hlavná je však trpezlivosť. Klienti sa ti nenahrnú zo dňa na deň. Je potrebná obrovská dávka trpezlivosti a svedomitej systematickej práce, aby si ukázal, čo v tebe je a čo môžeš ponúknuť.

Nezabudni, že identifikácia tvojej cieľovej skupiny je dynamický proces a môže vyžadovať experimentovanie a prispôsobenie sa podľa tvojich pocitov, skúseností a spätných väzieb.