Teacherpreneurs“ sú ľudia, ktorí zastávajú dve role- sú učiteľom alebo lektorom a zároveň podnikateľom. Prekračujú tradičné „učiteľské“ povinnosti a aktívne vyhľadávajú business príležitosti, aby mohli tvoriť, rozvíjať a následne realizovať inovatívne vzdelávacie produkty a služby.

    Môžu sa zapájať do rôznych aktivít, ako je tvorba a predaj vzdelávacích materiálov, navrhovanie nových metód výučby, poskytovanie individuálnych alebo skupinových lekcií, vývoj aplikácií, tvorba online kurzov alebo školení a mnoho ďalších.

   Cieľom je pozitívne ovplyvniť vzdelávanie a objavovať nové podnikateľské príležitosti, kde by mohli využiť svoje znalosti a skúsenosti a zároveň si neustále rozširovať vedomosti.

NEVYHNUTNÉ ZNALOSTI LEKTOROV/PODNIKATEĽOV

   Byť úspešným lektorom a zároveň aj podnikateľom vyžaduje kombináciu pedagogických zručností, podnikateľského ducha a flexibility. Poďme sa spolu pozrieť na 9 dôležitých zručností, ktoré by mal každý lektor-podnikateľ mať.

1. Odbornosť

   Základom je samozrejme vynikajúca znalosť jazyka, ktorý vyučuje, pedagogické zručnosti na plánovanie a vedenie hodín, tvorbu vzdelávacích materiálov a schopnosť efektívne komunikovať z rôznymi typmi klientov. Pri výučbe cudzieho jazyka je taktiež dôležité mať povedomie o kultúre a spoločenských aspektoch, ktoré sú spojené s daným jazykom. 

   Každý lektor by mal byť ochotný investovať do svojho osobného a odborného rozvoja, sledovať trendy a pravidelne aktualizovať svoje vedomosti a metódy výučby.

2. Inovatívne myslenie

   Je dôležité byť kreatívny a otvorený novým inovatívnym spôsobom, ktoré by mohli zlepšiť vzdelávanie. To zahŕňa nielen vytváranie nových metód výučby a tvorbu unikátnych vzdelávacích produktov, ale aj hľadanie riešení na bežné výzvy a komplikácie, na ktoré často narazíme.

3. Business Mindset

   Mať podnikateľského ducha znamená mať určité vlastnosti a postoje, ktoré sú charakteristické pre podnikateľov. Dajme si zopár príkladov:

4. Marketingové zručnosti

   Nemusíte byť marketingový špecialista, avšak ak chcete aby tvoj business rástol a chceš efektívne propagovať svoje produkty a služby, je potrebné sa v tomto obore začať vzdelávať. Určenie si svojej cieľovky, rozbehnutie webovej stránky a sociálnych sietí, vytvorenie a podpora svojej značky, SEO, vytváranie reklamy, to všetko vyžaduje určité znalosti marketingu, ktoré je potrebné ovládať, keď sa chcete pustiť do vlastného projektu.

   Pozitívne na tom je, že to môžete brať ako investíciu do svojho vzdelania a zasa si len rozšírite svoje vedomosti a zručnosti.

5. Komunikačné zručnosti

   Efektívna komunikácia je kľúčovou zručnosťou každého podnikateľa. Sú nevyhnutné pri predaji, marketingu a tvorbe obsahu, kedy potrebujeme jasne a zrozumiteľne komunikovať svoje myšlienky a učebné materiály. Častokrát nám komunikácia napomáha pri dosiahnutí dohody, následnej spolupráci s klientami a samozrejme aj pri udržaní dlhodobých vzťahov, ktoré sú kľúčové pre úspech našej značky.

6. Adaptabilita

   Prostredie vzdelávania sa neustále mení, či už ide o nové technológie, trendy vo vzdelávaní alebo zmeny v potrebách klientov. Je nevyhnutné byť schopná sa prispôsobiť týmto zmenám a zohľadňovať ich vo svojich vzdelávacích produktoch a službách, aby sme dokázali naďalej uspokojovať potreby svojich klientov.

   Flexibilita v adaptácii nových metód, technológií a pedagogických prístupov môže posilniť konkurencieschopnosť a tí ktorí sú schopní reagovať rýchlo na zmeny v konkurenčnom prostredí majú lepšiu šancu na udržanie a prípadné rozšírenie svojej pozície na trhu.

7. Networking

   Networking je proces budovania a udržiavania profesionálnych kontaktov a vzťahov. Ide o to, že sa snažíme nadviazať spojenia s ľuďmi, ktorí nám môžu poskytnúť informácie, rady, podporu, príležitosti alebo iný druh vzájomnej výhody.

   Interakcia s novými ľuďmi, ktorí sa pohybujú v našom odvetví je nesmierne dôležité, pretože to môže výrazne ovplyvniť náš profesionálny rast a úspech. Diskusie s rôznymi ľuďmi nás môžu inšpirovať, rozšíriť naše obzory a zlepšiť zručnosti. Výmena informácií môže byť veľmi obohacujúca, pretože poskytuje nové pohľady na riešenie problémov a dosahovanie cieľov.

   Ako teda robiť Networking? Zúčastňujte sa na odborných konferenciách, workshopoch a vzdelávacích podujatiach, prípadne môžete nejaké zorganizovať. Okrem toho môžete využiť online priestor a platformy, kde sa pripojte k skupinám alebo fóram, kde sa nachádzajú ľudia z vášho odvetvia.

   Možností ako spoznať ľudí je nespočetné množstvo. Je to dlhodobý proces a preto je dôležité byť konzistentný a hlavne autentický vo vzťahoch, ktoré budujete. Nejde len o to, koho poznáte, ale aj o to, ako budujete vzťahy s ľuďmi, ktorých stretávate.

8. Time management

   Na to aby sme boli schopní efektívne plánovať naše hodiny, sledovať pokrok našich študentov, tvoriť nové produkty a obsah na sociálne siete, vzdelávať sa v rôznych témach a hľadať možnosti na rozšírenie svojho businessu je nevyhnutné vedieť si správne zorganizovať čas.

   Organizovanie času si rozoberieme podrobnejšie v samostatnej téme, ale čo je dôležité poznamenať je, že deň má len 24 hodín a keďže nežijeme len prácou, ale máme svoje koníčky, priateľov a rodinu, ktorým sa chceme venovať, kľúčom k „nezblázneniu sa“ je schopnosť vedieť si vytýčiť priority a definovať ciele a podľa toho si svoj čas rozplánovať. Nedá sa stihnúť všetko, nedá sa mať všetko perfektné, ale správne zorganizovaný čas napomáha zvýšiť produktivitu a efektívnosť a tým pádom minimalizujeme pocit stresu a preťaženia. Nezabúdajme na to, že sme si zvolili túto cestu, pretože je to niečo, čo nás napĺňa, nie pre to, aby sme za pár mesiacov vyhoreli, pretože nebudeme vedieť čo skôr.

9. Vytrvalosť

   Je potrebné si uvedomiť, že rozbiehať svoj biznis nie je ľahká cesta a nemá vždy ľahký priebeh. Keď chodíme od práce, po pracovnej dobe môžeme pracovné povinnosti zahodiť za hlavu a venovať sa svojim veciam. Avšak pri podnikaní to tak nie je.

   Proces rozbiehania podnikania je často spojený s rôznymi prekážkami a výzvami a veľakrát cítime neistotu a riziko v tom, čo robíme. Vypnúť hlavu a prestať myslieť na prácu je náročné a možno by som si trúfala povedať, že nemožné.

   Na začiatku budete často zakopávať. Nemáte dostatok klientov, cez leto nikto nechce hodiny, chýba vám inšpirácia, nikto nečíta váš blog, nikto nepočúva váš podcast, možno vydáte produkt, ktorý nebude mať úspech. To je všetko úplne v poriadku. Treba mať na pamäti to svoje prečo a byť presvedčený o tom, že toto je niečo, čo chcem robiť a čo ma napĺňa.

   Vytrvalosť vás môže jedine posilniť, umožní vám poučiť sa z chýb, nájsť nové cesty a nevzdávať sa pri prvých neúspechoch.    Posilňovaním týchto zručností sa z vás časom môže stať lektor a zároveň aj podnikateľ, ktorý nebude len vzdelávať, ale taktiež aktívne prispievať k rozvoju inovácií a podnikania v oblasti vzdelávania.